ورود با ما تماس بگیرید.: 09387600154

اخبار

درمان بیماری سلیاک

سلیاک یک بیماری جدی است . در حال حاضر تنها درمان بیماری سلیاک پرهیز مادام العمر از غذاهای حاوی گلوتن است . وقتی که گلوتن از رژیم غدائی حذف شود روده کوچک شروع به ترمیم میکند و بهبود کلی رخ می دهد.
معمولا درمان داروئی لازم نیست. با پزشکتان در مورد مکمل های تغذیه ای برای هر نوع کمبود ، مشورت کنید ولی بدون تجویز وی از هیچ فراورده مکمل ویتامینی استفاده نکنید. لازم است همه بیماران تحت نظر یک پزشک باشند تا از نظر رعایت و پاسخ به رژیم فاقد گلوتن مطمئن شوند .رعایت کامل رژیم احتمال پوکی استخوان ، سرطانها و سایر بیماریهای وابسته به سلیاک را کاهش داده و یا از بین می برد. همچنین برای اطمینان بیشتر می توانید با پزشکان انجمن سلیاک و یا درمانگاههای اختصاصی سلیاک مراجعه فرمائید.

درمان
با رعایت یک رژیم خوب ( فاقد گلوتن ) اغلب طی چند هفته علائم گوارشی ( معده ای- روده ای ) کاهش می یابد و بعد از 6 تا 12 ماه کاملا بهبود می یابد. پس از این که بهبودی رخ داد ، سطح آنتی بادی ها ( پادتن ها )در خون شما پائین می آید. بهبودی علائم نشانه های قابل اعتمادی برای آن نیست که رژیم شما صحیح رعایت شده باشد اما با آزمایشات خونی می توان تا حدود زیادی به خوب بودن رژیم غذائی شما پی برد.
ممکن است گلوتن به اشکال مختلف وارد بدن شما شود ولی علامتی نداشته باشید . بر عکس در حالی که رژیم خوبی دارید، علائم ناراحت کننده ای داشته باشید .

مشکلات گوارشی شما میتواند به یک یا چند دلیل از دلائل زیر باشد و ارتباطی به مصرف گلوتن نداشته باشد:
- سوربیتول که در بعضی داروها و آب نباتهای رژیمی یافت می شود ، یک قند غیر قابل هضم است که می تواند باعث ایجاد نفخ،دل دردو اسهال گردد.

- لاکتوز: قبل از اینکه روده کامل بهبود یابد ، آنزیم لاکتاز که برای شکسته شدن قند موجود در شیر ( لاکتاز) لازم است ، ممکن است کاهش یافته باشد ، در نتیجه مصرف لبنیات و بخصوص شیر باعث افزایش گاز روده ، نفخ ، دل درد و اسهال گردد.

جنبه هاي روحي رژيم بدون گلوتن :
بعضي ازبيماران وقتي تشخيص سلياك آنها قطعي مي شودآسوده خاطر مي شوند چراكه اين بيماري فقط با رعايت رژيم بهبود مي يا بد، عده اي ديگر به خاطر تغييرسریع روش هاي زندگي و رژيم شان نگران مي شوند. ترس از خوردن به ویژه تغذیه خارج از منزل ممکن است موجب انزوا و گوشه گیری گردد، زیرا بسیاری از حوادث اجتماعی گرداگرد خورد ن متمرکز می شوند. با آموزش مناسب ، رژیم صحیح غذائی را حتی وقتی بیرون از منزل غذا می خورید می توانید رعایت کنید .حمایتهای گروههای محلی برای تهیه لیست غذاهای فاقد گلوتن و پیدا کردن رستورانهای قابل اعتماد در این زمینه لازم و ضروری است .


تغییرناگهانی شیوه های زندگی باعث افسردگی به شکلها و درجات گوناگون شود. تشکیل گروههای حمایت کننده توسط خودیاری بیماران برای بیماران دیگر خصوصا آنها که جوانتر هستند و کودکان ممکن است بسیار سودمند باشد. در این گروهها افراد می توانند احساساتشان را بیان و تقسیم کنند، مهارتهای زندگی و الگوبرداری در روابط اجتماعی و فردی را بیاموزند و در زندگی به کار گیرند. ارجاع بیماران برای مشاوره در موارد نادر ممکن است ضروری شود.

حمایت های خانواده از رژیم غذایی جدید حیاتی و ضروری است .آگاهی اعضای خانواده از لوازم و احتیاجات رژیم بدون گلوتن بسیار مهم است .شرکت داشتن خانواده در خرید ، تهیه و عمل آوردن غذا ، هم چنین نقش خانواده را در پذیرش رژیم جدید نمی توان نادیده گرفت .
غذاهای فاقد گلوتن و آردها در منزل باید کاملا جداگانه ذخیره شوند تا از آلودگی و مخلوط شدن آنها با یکدیگر جلوگیری شود.برای کودکان جوانتر مبتلا به سلیاک فقط غذاهای فاقد گلوتن باید به آسانی قابل دسترس باشد.از این نکات وبسیاری نکات دیگر که گفته شد به تنها بیماران بلکه خانواده ها و عموم جامعه باید اطلاع کافی داشته باشند تا شما و کودکانتان بتوانید مثل گذشته از زندگی لذت ببرید.این بسیار مهم است که شما بایک مشاور تغذیه که در زمینه سلیاک تجربه و آگاهی بیشتری دارد ،تماس داشته باشید.ممکن است لازم باشد شما قبل از شروع رژیم تان چند جلسه باوی صحبت کنید . اگر سطح آنتی بادی ها نشان دهنده مصرف گلوتن باشد ، ملاقات های دوره ای با کارشناس تغذیه لازم می شود.

حمایت های عاطفی و ایجاد جو مناسب برای تهعد عملی کودکان مبتلا به بیماری سلیاک به رژیم  فاقد گلوتن ضروری است

.تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه پژوهشی درمانی و توسعه پورسینای حکیم می باشد Borhan Pardazesh Company.